API-nyckel från Qlik Cloud

Om man vill anropa funktioner bakom skalet i en Qlik Cloud miljö kan man använda olika REST-api:r. För att dessa ska fungera behöver man ofta autentisera sig med hjälp av en API-nyckel som först måste genereras i miljön. I detta inlägg ska vi gå igenom hur man hämtar en sådan nyckel.



För att kunna generera API-nycklar måste funktionen först vara aktiverad i miljön. Detta kan bara utföras av en användare med rollen Tenant Admin. Som Tenant Admin går man till Management Console som nås från menyn uppe till höger.




Inne i Management Console väljer man Inställningar och scrollar ner till API-nycklar. Aktivera API-nycklar om det inte är gjort sedan tidigare och höj förslagsvis "Maximal utgångstid för token". Antalet dagar säger hur länge API-nyckeln ska fungera innan man måste ta ut en ny och byta i applikationen man använder den till. Vilket värde som ska väljas beror på hur mycket säkerhet ni behöver. Om API-nyckeln på något sätt blir känd för en obehörig kan de ta del av mycket information så länge den är aktiv. Ungefär som ett lösenord som inte byts.



Användaren som ska kunna ta ut en API-nyckel behöver normalt inte vara Tenant Admin (det beror lite på vilken applikation som nyckeln ska användas till), men behöver ha rollen Developer kopplad till sig. Gå till Användare och lägg till Developer på de som ska kunna ta ut nycklar.



Gå därefter tillbaka till vanliga miljön och klicka på din användare uppe till höger. Nu kan du och de som är Developer välja API-nycklar och där generera nycklar. Antalet nycklar en användare kan ha parallellt styrs av den sista inställningen under API-nycklar i Management Console.





Nu har du en nyckel som du kan använda till olika applikationer.

Skriven av: Morgan Kejerhag

Morgan Kejerhag har arbetat med Qlik-plattformen sedan 2005 och är en av Sveriges mest erfarna konsulter. Under åren har Morgan arbetat med flertalet multinationella bolag där han lett arbetet i att bygga upp stora Qlik-miljöer såväl som små kunder. LinkedIn Kontaktuppgifter